Zamýšleli jste se někdy nad tím, kdo je vlastně zodpovědný za nejznámější obchody na českém trhu? Mnohé možná překvapí, že řetězce se slovenským původem tvoří pouze 20 % obratu v oblasti maloobchodního prodeje potravin. Zbývajících 80 % spadá pod nadnárodní korporace, které poskytují potraviny, drogerii, kosmetiku, či jiné druhy zboží iv mnoha cizích zemích. Proč se jim na Slovensku tak daří a kdo jsou tyto velké organizace?
Chytili se příležitosti po revoluci
Když se podíváte na období po pádu komunistického režimu v roce 1989, úspěch mezinárodních obchodních řetězců začne dávat smysl. Jediný potravinový řetězec z dob před revolucí, který funguje dodnes, je Jednota. Samozřejmě, společnost od té doby prošla mnoha změnami, ale právě Jednota byla během komunismu jedním z nejdominantnějších řetězců.
S příchodem nového režimu se však trh začal postupně otevírat zahraničnímu obchodu. Společnosti před revoluce sice prošly privatizací, avšak byly mezi obyvateli známy a měly zaběhnutý systém fungování.
Zahraniční řetězce musely vše od skladů, přes prodejny, až po důvěru spotřebitele budovat od úplných základů. Zdánlivě nepříznivé podmínky se však ukázaly jako dobrá příležitost. Lidé byli z uplynulých desetiletí zvyklí na úzký výběr, někdy až nedostatek zboží. Najednou se začaly objevovat moderní prodejny se širším sortimentem. Dnešní rozdělení trhu v poměru 80:20 jasně říká, že zahraniční řetězce byly vítanou změnou.
Tesco
Prodejny potravin a různého doplňkového zboží patří pod britskou veřejnou akciovou společnost Tesco PLC. Mezi jejími dceřinými společnostmi najdete kromě maloobchodních prodejen potravin také:
čerpací stanice,
banku,
mobilního operátora.
Společnost byla založena v roce 1919 ve Spojeném království v podobě malého tržního stánku v Londýně. Za jejím vznikem stál židovský obchodník Jack Cohen, syn přistěhovalců z Polska. Expanze společnosti Tesco na slovenský trh přišla v roce 1996 a dnes má na našem území 170 prodejen.
Billa
Název tohoto obchodního řetězce je zkratkou německého slovního spojení „billiger Laden“, tedy levný obchod. Historie značky Billa sahá do roku 1953, kdy Vídeňan Karl Wlaschek otevřel svou první prodejnu. Společnost se dlouho rozvíjela v rámci Rakouska a po pádu Železné opony se začala šířit i do zahraničí. U nás byla první prodejna Billa otevřena v roce 1993.
V roce 1996 byla společnost Billa odkoupena německou skupinou REWE Group. Jedná se o organizaci spravující 10 značek potravinových řetězců, která však na našem území působí pouze prostřednictvím této značky. Aktuálně je na Slovensku otevřeno 136 Billa prodejen.
Lidl a Kaufland
Při tom, jak si obchodní řetězce Lidl a Kaufland vzájemně konkurují, by si jen málokdo myslel, že obě značky spadají pod jednu společnost. Konkrétně jde o Schwarz Gruppe, původem z Německa. Na rozdíl od REWE Group spravuje tato organizace založená v roce 1930 pouze dva řetězce. Přesto však dosahuje téměř dvojnásobných tržeb.
Kaufland na slovenský trh vstoupil v roce 2000 a dnes má aktivních 59 prodejen. Na druhé straně Lidl, který svůj první provoz na našem území otevíral až o 4 roky později, stihl do dnešního dne vybudovat síť se 150 prodejnami.
DM Drogerie
Od svého založení v roce 1973 v Německu se obchodní síť známá jako DM (celým názvem DM-drogerie markt) zaměřuje primárně na prodej drogerie a kosmetiky. Postupem času mezi jejich sortiment přibyly i různé jiné domácí potřeby a potraviny zaměřené na zdravý životní styl. Na Slovensko přijela v roce 1995 a dnes má otevřeno více než 150 prodejen.
Řetězec DM sice nevlastní jiná obchodní skupina, ale i samotná společnost DM-drogerie markt se jistě dá nazvat za nadnárodní. Důkazem je síť přes 3700 prodejen napříč 12 zeměmi Evropy, která se neustále rozrůstá.
Teta Drogerie
Teta Drogerie je obchodní síť z oblasti trhu, která na Slovensko přišla od našich západních sousedů. První prodejna byla otevřena v roce 1996 českou organizací Solvent, která dodnes vlastní kromě Teta Drogerie také značky:
Teta Lékárna,
Top Drogerie,
Apotek,
sLéky.cz.
Teta Drogerie má na Slovensku otevřeno již téměř 200 prodejen. To z ní činí z hlediska počtu provozů největší síť v oblasti prodeje drogerie na našem území.
101 Drogerie
více než 200 prodejen
rodinný podnik bývalého fotbalisty
v začátcích účel skladu plnil zakladatelův obývací pokoj
Drogerie a produkty zaměřené na péči o tělo jsou základem každé domácnosti. Ať už potřebujete zubní pastu, tablety do myčky nebo plenky pro nejmenší členy rodiny, na 101 Drogerie se můžete spolehnout již téměř 30 let. Síť pokrývá každodenní potřeby občanů v mnoha městech napříč celým Slovenskem. Jak se tento úspěšný řetězec dostal tam, kde je dnes?